Type Here to Get Search Results !

LA REVOLUTION DE 1789

1.0 INTRODUCTION

In the last unit we examined Renaissance in France. We also discussed the impact of Italy on France, which led to the development of important aspects of French life. In this unit, you will learn about the French Revolution of 1789. We are going to examine the causes as well as the events of the said Revolution.

2.0 OBJECTIVES

At the end of this unit, you should be able to:
  1. Define Revolution 
  2. Give examples of revolutions 
  3. Mention the causes of French Revolution of 1789 
  4. Talk about the events that took place during the Revolution 

3.0 MAIN CONTENT

3.1 French Revolution of 1789


3.1.1 What is Revolution Various authors based on various interests and knowledge of the word itself have described revolution. Let us examine a definition given by Bertrand Eveno (2000). It is defined as
  1. Mouvement orbital périodique d’un corps céleste, notamment d’une planète ou d’un satellite, autour d’un autre de masse prépondérance. 
  2.  Changement brusque et violent dans la structure politique et sociale d’un Etat, souvent d’origine populaire. 
  3. Changement brusque, d’ordre économique, moral, culturel, qui se produit dans une société. 
From the above three definitions, you will notice that « revolution » has to do with a change either in attitude, culture, or in government. There are many types of revolution. We have Academic revolution, Cultural Revolution, French Revolution, British Revolution, and Russian Revolution. These examples brought about so many changes in the societies concerned. In the case of France, there are other revolutions that came up after the Revolution of 1789. In this unit, you are going to learn about the causes and events of the 1789 Revolution.

3.1.2 Causes of the Revolution

Under this heading, you will learn about what led to the Revolution of 1789. French Revolution of 1789 occurred because of some reasons. The reasons were adjudged by the French citizens as being too negative to their well-being. Now, you will carefully study this passage:
La participation à la guerre d’indépendance américaine a donné un certain prestige à la France mais a ajouté aux dépenses imprudentes de la cours du roi. Les impôts étaient écrasants. Les nobles (notables) ne payaient pas et ils refusaient toujours de payer malgré les réformes tentées par le ministre Necker.

Les inondations et les hivers rigoureux avaient pour conséquences les mauvaises récoltes et donc la famine. L’année 1787 était mauvaise car les pluies et les inondations ont détruit les récoltes. C’était une catastrophe surtout comme cela a provoqué l’augmentation du prix du pain. Et en 1788 encore, il y avait la sécheresse et la grêle. Il a fait si chaud que les rivières n’avaient plus d’eau pour faire tourner les moulins dans lesquels on fait la farine. Pour aggraver la situation, le roi renvoya son ministre Necker qu’il a jugé ministre du Tiers état.

From the above passage, let us identify in form of numbering the causes of this Revolution:
  1.  American colonies war of independence which brought about unnecessary expenses and therefore, economic crisis in France. 
  2.  Increase in taxes being payed by the poor people. 
  3.  Flood which washed away all agricultural products. 
  4.  Drought, which also led to bad harvest and made all the rivers dried up. When the rivers dried up, there was no water to roll the milling machines. This, in turn, led to scarcity of flour to make bread. 
  5. The King sacked his Minister of Finance, Necker who, according to the king was more in favour of the masses. 
All these reasons along with other minor ones accounted for why the king Louis 16 called for a meeting of the Etats Généraux. You will note here that the king called for a meeting of all the representatives of the three divisions in the French society of 1789. Those representatives were Le CLERGE, La NOBLESSE and Le TIERS ETAT. In the next step, you will go through the events that occurred during the said Revolution.

3.2 History of the Revolution

In this section, you will learn about how King Louis 16 assembled French representatives and the events that took place during the Revolution. The Revolution of 1789 actually started in May of the same year with a meeting summoned by the king. Let us go through this simple passage in French.

Le 5 mai 1789 une foule immense était rassemblée aux bords du château de Versailles pour voir les 1.200 députés arrivés de toute la France. A cette occasion, le roi avait demandé aux députés des Etats Généraux d’écrire dans des cahiers de doléances tout ce qui n’allait pas. C’était un immense espoir dans tout le pays. Mais hélas ! au cours de la réunion, le roi a averti qu’il n’était pas question de faire des réformes. Tous les espoirs du peuple étaient anéantis. C’était comme si les députés étaient là pour servir le roi. D’ailleurs, ce dernier voulait augmenter les impôts. Les députés du Tiers Etats étaient furieux. Le 17 juin 1789, sur les principes des cahiers de doléances, ils se sont proclamés Assemblée Nationale pour obliger le roi à les écouter. Et le 20 juin, le roi a ordonné que la salle des Menus Plaisirs soit fermée pour ne pas permettre aux députés du Tiers Etat de s’y réunir. A la contre-attaque un député du Tiers Etats a ordonné à tous les autres, et à une partie de la Noblesse et du Clergé de se rassembler dans La Salle du Jeu de Paume. Le premier révolutionnaire qui est devenu leader du Tiers Etat, Mirabeau (d’Aix-en-Provence), avait déclaré “Nous sommes ici par la volonté du peuple et nous n’en sortirons que par la force des baïonnettes”. Ils ont tous juré sur ce fameux Serment du Jeu de Paume de ne pas se séparer avant d’avoir donné une Constitution à la France pour limiter les pouvoirs du roi. Le 23 juin, le roi Louis XVI lui-même s’est rendu dans la salle des Menus Plaisirs où il a menacé de dissoudre l’Assemblée mais il a dû accepter que les Etats généraux deviennent une Assemblée nationale. Même si le calme est revenu avec cette action du roi, le souverain a encore provoqué la terreur au sein du peuple quand, le 11 juillet, il a renvoyé son ministre, Necker. Quand les Parisiens ont appris le renvoi de leur ministre bien aimé, ils se sont rassemblés dans les rues. Ils pillèrent les magasins d’armes, et ils formèrent des barricades. Et le 14 juillet, à la recherche d’armes, les citoyens attaquèrent et s’emparèrent de la Bastille, vieille forteresse du XIVe siècle, qui avait été transformée en prison d’Etat. Ces Parisiens ont lutté contre les 114 soldats qui étaient à la Bastille ce 14 juillet 1789.

Though the Revolution started because of reasons enumerated in 3.2 above but from the above passage you will note that the Revolution also occurred because of the king’s attitude. Instead of listening to his people’s yearnings, he was adamant to their plight as he rejected all the ideas citizens already suggested in the “Cahier de doléances” they earlier prepared.

Also, the king failed to give recognition to the masses. Following this, the Tiers-Etat proclaimed itself as Assemblée Nationale; all the members of the Tiers-Etat then promised to discuss the Cahier de doléances with a vow to produce a constitution for France. They vowed to carry on this assignment even if the king would kill them.

SELF-ASSESSMENT EXERCISE 1

Attempt all questions Dites VRAI ou FAUX
  1.  La Révolution française a commence en 1789 pour finir en 1799. 2. Le roi Louis 16 était sensible aux problèmes de la société. 
  2.  Les trois ordres à l’époque étaient le Clergé, la Noblesse, le Tiers état. 4. Les citoyens n’ont pas préparé le Cahier de doléances. 
  3.  Le 14 juillet a marqué la date de la prise de la Bastille. 

4.0 CONCLUSION

In this unit, you have learnt about the French Revolution. You learnt about the causes and events of Revolution in 1789. Also, you are familiar with some major events that eventually led to the fall of Bastille, symbol of the Ancient Regime in France.

5.0 SUMMARY

You will recollect that this unit has exposed you to the famous story of French Revolution. You also learnt about what “revolution” means as well as the full story of the Revolution itself. You should, by now, be able to define revolution and give examples related to the topic. You should also be able to relate the story of French Revolution as it happened. In the next unit, we will examine the impact of this Revolution in France, that is, how it has affected the French society positively and also how this Revolution influenced other countries in Europe.

6.0 TUTOR-MARKED ASSIGNMENTS

  1.  Quelles sont les principales causes de la Révolution ? 
  2.  Que veut dire « Cahiers de Doléances » ? 
  3.  Qui était le roi quand la Révolution a débuté ? 
  4.  Quelle est la date de la prise de la Bastille ? 
  5. Qu’est-ce que c’est que les Etats généraux ? 
  6.  Quel événement en 1789 est considéré comme le commencement de la Révolution française? 

ANSWERS TO SELF-ASSESSMENT EXERCISE 1

  1.  Vrai 
  2.  Faux 
  3. Vrai 
  4.  Faux. 
  5.  Vrai